K čemu je dobrý proces vývoje zákazníka?

Proces vývoje zákazníka (Customer Development) je nedílnou součástí metody Lean Startup a ve stručnosti představuje čtyřkrokový postup, který sestavil Steve Blank na základě svých dlouholetých podnikatelských zkušeností. Tento postup se používá k nalezení a potvrzení následujících podnikatelských informací:

  1. Náš produkt řeší problém nebo potřebu pro určitou skupinu uživatelů = náš trh (Nalezení zákazníka/Customer Discovery)
  2. Na tomto trhu se dá prodávat a je dostatečně velký pro vznik životaschopného ziskového podnikání (Potvrzení zákazníka/Customer Validation))
  3. Podnikání je škálovatelné pomocí opakovatelného prodejního a marketingového modelu (Vytváření zákazníka/Customer Creation)
  4. Funkční firemní struktura a provozní procesy podporují další růst podnikání (Vybudování firmy/Company Building)

Pro cestu od nápadu k podnikání jsou podstatné první dva kroky, které popisují hledání opakovatelného, škálovatelného a ziskového podnikatelského modelu. Ten se průběžně testuje a koriguje na základě rozhovorů s reálnými zákazníky a partnery. Teprve po nalezení funkčního podnikatelského modelu je možné přejít k budování a provozování skutečné firmy.

Tento postup využívá i implementační metoda PIL (Podnikatelská Inovační Laboratoř), která umožňuje podnikatelům zrychlit cestu od nápadu k podnikání.

 

Václav Sušeň

Podnikatelská Inovační Laboratoř

 

PS: Pokud potřebujete pomoci a hledáte aktivního investora kontaktujte mně na www.pilvs.cz

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů