V předchozích krocích jsme identifikovali zákazníky a jejich potřeby. Víme tedy, že existuje potenciální trh. Nyní potřebujeme zjistit, zda je tento trh dostatečně velký a zda má potenciál růstu. Jak na to?
Uděláme analýzu tržní příležitosti, což znamená, že určíme TAM, SAM a cílový trh. Co to znamená?
Začneme s TAM. Co je to TAM? Anglicky je TAM zkratka pro Total Addressable Market (= náš celkový trh, který můžeme oslovit). Jinými slovy zjistíme, „jak velký je koláč“. Hledáme tudíž odpovědi na otázky:
Pak pokračujeme se SAM. Co je to SAM? Anglicky je SAM zkratka pro Served Available Market (= náš obsluhovaný trh, který je k dispozici). Zjednodušeně řečeno, „jak velký je náš díl koláče“ (je to podmnožina TAM). Ptáme se na následující otázky:
Na závěr si určíme náš cílový trh (je to podmnožina SAM). Rozhodneme se o tom, komu budeme prodávat v roce 1, 2 a 3. A odpovíme na následující otázky:
Velikost trhu určuje, zda mluvíme o skutečném podnikání a zda má cenu pokračovat v budování firmy.
Tento postup používáme i v implementační metodě PIL (Podnikatelská Inovační Laboratoř), která umožňuje podnikatelům zrychlit cestu od nápadu k podnikání.
Václav Sušeň
Podnikatelská Inovační Laboratoř
PS: Pokud potřebujete pomoci a hledáte aktivního investora kontaktujte mně na www.pilvs.cz