Jak velká je vaše tržní příležitost?

V předchozích krocích jsme identifikovali zákazníky a jejich potřeby. Víme tedy, že existuje potenciální trh. Nyní potřebujeme zjistit, zda je tento trh dostatečně velký a zda má potenciál růstu. Jak na to?

Uděláme analýzu tržní příležitosti, což znamená, že určíme TAM, SAM a cílový trh. Co to znamená?

Začneme s TAM. Co je to TAM? Anglicky je TAM zkratka pro Total Addressable Market (= náš celkový trh, který můžeme oslovit). Jinými slovy zjistíme, „jak velký je koláč“. Hledáme tudíž odpovědi na otázky:

  • Kolik lidí může chtít nebo potřebovat náš produkt?
  • Jaká je pak velikost trhu, pokud všichni koupí?

Pak pokračujeme se SAM. Co je to SAM? Anglicky je SAM zkratka pro Served Available Market (= náš obsluhovaný trh, který je k dispozici). Zjednodušeně řečeno, „jak velký je náš díl koláče“ (je to podmnožina TAM). Ptáme se na následující otázky:

  • Kolik lidí potřebuje nebo může používat náš produkt?
  • Kolik lidí má peníze na nákup?

Na závěr si určíme náš cílový trh (je to podmnožina SAM). Rozhodneme se o tom, komu budeme prodávat v roce 1, 2 a 3. A odpovíme na následující otázky:

  • Kolik zákazníků to je v jednotlivých letech?
  • Jak velký je trh, pokud všichni tito zákazníci koupí?

Velikost trhu určuje, zda mluvíme o skutečném podnikání a zda má cenu pokračovat v budování firmy.

Tento postup používáme i v implementační metodě PIL (Podnikatelská Inovační Laboratoř), která umožňuje podnikatelům zrychlit cestu od nápadu k podnikání.

 

Václav Sušeň

Podnikatelská Inovační Laboratoř

 

PS: Pokud potřebujete pomoci a hledáte aktivního investora kontaktujte mně na www.pilvs.cz

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů