Co je to podnikatelský model?

Z mého předchozího blogu víte, že podnikatelský model je součástí metody Lean Startup. Podnikateský model detailně popsal Alex Osterwalder ve své knize Business Model Canvas, která vyšla v češtině v roce 2012 pod názvem Tvorba business modelů (aneb Příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev).

Podle Alexe Osterwaldera podnikatelský model představuje základní princip, jak firma vytváří, předává a získává hodnotu. Podnikatelský model se skládá z 9 stavebních prvků, které ukazují logiku toho, jak firma hodlá vydělávat peníze. Tyto základní stavební prvky pokrývají čtyři hlavní oblasti firmy: zákazníky, nabídku, infrastrukturu a finanční životaschopnost.

Podnikatelský model je ve své podstatě strategický plán, který lze realizovat pomocí organizační struktury, procesů a systémů.

Co patří mezi 9 stavebních prvků podnikatelského modelu? Jsou to:

  • Zákaznické segmenty (Customer Segments)
  • Hodnotové nabídky (Value Propositions)
  • Kanály (Channels)
  • Vztahy se zákazníky (Customer Relationships)
  • Zdroje příjmů (Revenue Streams)
  • Klíčové zdroje (Key Resources)
  • Klíčové činnosti (Key Activities)
  • Klíčová partnerství (Key Partnerships)

Jádrem podnikateslkého modelu jsou „Zákaznické segmenty“ a „Hodnotové nabídky“. Těm se Alex Osterwalder detailně věnuje ve své další knize Value Proposition Design, která vyšla v češtině v roce 2016 pod názvem Vydělávejte svými nápady (aneb Vytvářejte produkty a služby, po kterých zákazníci touží).

 

Lean Startup implementovaný metodou PIL (Podnikatelská Inovační Laboratoř) umožňuje podnikatelům zrychlit cestu od nápadu k podnikání.

 

Václav Sušeň

Podnikatelská Inovační Laboratoř

 

PS: Pokud potřebujete pomoci a hledáte aktivního investora kontaktujte mně na www.pilvs.cz

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů