Z mého předchozího blogu víte, že podnikatelský model je součástí metody Lean Startup. Podnikateský model detailně popsal Alex Osterwalder ve své knize Business Model Canvas, která vyšla v češtině v roce 2012 pod názvem Tvorba business modelů (aneb Příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev).
Podle Alexe Osterwaldera podnikatelský model představuje základní princip, jak firma vytváří, předává a získává hodnotu. Podnikatelský model se skládá z 9 stavebních prvků, které ukazují logiku toho, jak firma hodlá vydělávat peníze. Tyto základní stavební prvky pokrývají čtyři hlavní oblasti firmy: zákazníky, nabídku, infrastrukturu a finanční životaschopnost.
Podnikatelský model je ve své podstatě strategický plán, který lze realizovat pomocí organizační struktury, procesů a systémů.
Co patří mezi 9 stavebních prvků podnikatelského modelu? Jsou to:
Jádrem podnikateslkého modelu jsou „Zákaznické segmenty“ a „Hodnotové nabídky“. Těm se Alex Osterwalder detailně věnuje ve své další knize Value Proposition Design, která vyšla v češtině v roce 2016 pod názvem Vydělávejte svými nápady (aneb Vytvářejte produkty a služby, po kterých zákazníci touží).
Lean Startup implementovaný metodou PIL (Podnikatelská Inovační Laboratoř) umožňuje podnikatelům zrychlit cestu od nápadu k podnikání.
Václav Sušeň
Podnikatelská Inovační Laboratoř
PS: Pokud potřebujete pomoci a hledáte aktivního investora kontaktujte mně na www.pilvs.cz