Jak vypadají základní kroky procesu vývoje zákazníka v praxi?

Prvním krokem procesu vývoje zákazníka je sestavení našeho podnikatelského modelu včetně jeho jádra, které tvoří „Hodnotové nabídky“, „Zákaznické segmenty“ a soulad mezi nimi. Jak proměníme všechny dohady z našeho podnikatelského modelu ve fakta?

Klíčovým krokem procesu vývoje zákazníka jsou rozhovory s potenciálními zákazníky a partnery v jejich reálném prostředí („ven z kanceláře“ = „Get out of the building“). Proč tyto rozhovory děláme? Náš podnikatelský model je soubor doměnek/dohadů, které potřebujeme ověřit/otestovat a přeměnit na fakta.

Jak takový proces testování probíhá? Je stejný jako postup, který používají vědci při testování vědeckých hypotéz (dohadů/doměnek). Začínáme vyslovením hypotézy (= naše návrhy jednotlivých stavebních kamenů nášeho podnikatelského modelu) a definováním kriteria pro přijetí/zamítnutí této hypotézy. Pak navrhneme experiment (= postup) pro testování této hypotézy. Dále podle tohoto postupu provedeme test. A na závěr vyhodnotíme získaná data a uděláme závěr, zda výsledky potvrdili naši hypotézu nebo ne. Pokud není hypotéza potvrzena, navrhneme novou hypotézu (změna podnikatelského modelu) a celý proces se opakuje od začátku.

Proč je důležité, aby u těchto rozhovorů byl přítomen zakladatel firmy? Pouze zakladatel firmy může na základě přímé zpětné vazby od potenciálních zákazníků a partnerů rozhodnout o podstatných změnách v podnikatelském modelu. Tato role se nedá úspěšně delegovat!

 

Tento proces aplikujeme i v implementační metodě PIL (Podnikatelská Inovační Laboratoř), která umožňuje podnikatelům zrychlit cestu od nápadu k podnikání.

 

Václav Sušeň

Podnikatelská Inovační Laboratoř

 

PS: Pokud potřebujete pomoci a hledáte aktivního investora kontaktujte mně na www.pilvs.cz

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů